triatholon Swim
Hva er et stevne?

Et stevne er et arrengement hvor svømmere samles for å konkurrere i forskjellige øvelser. Når det gjelder svømming kan dette være 50 m fri, 200 bryst, 400 medley osv. Utøverne melder seg på de øvelsene de selv ønsker.

Et u-approbert stevne (også kjent som et rekruttstevne) er for de yngre svømmerne. Her blir det ikke kåret noen vinnere og det er ikke mulig for utøverne å bli diskvalifisert. Istedenfor blir resultatlistene (for barn mellom 9 og 10 år) skrevet i alfabetisk rekkefølge, og de ifra 8 til 9 blir ikke skrevet opp i det hele tatt. Det deles (som oftest) også ut deltakerpremier. U-approberte stevner er en fin måte å forberede seg til approberte stevner når man blir litt eldre.

Et approbert stevne er på mange måter likt et u-approbert stevne. Forskjellen her er at det ofte er med eldre svømmere (men aldersgrensen er 9 år), og at det er dommere som følger med og kan diskvalifisere utøvere hvis de bruker feil teknikk. Disking er i midlertid ikke noe å være redd/flau for ettersom det er ekstremt vanlig når man først starter med stevner. Her kåres det vinnere (for utøvere over 10 år) og utøverne konkurrerer mot de i samme årsklasse. Resultatene blir lagt ut på medley.no og kan brukes som kvalifisering til større stevner og mesterskap (slik som LÅMØ, ÅM, UM/NM osv). Man må være over 13 for å delta på stevner med kvalifiseringskrav.

For å være med på nasjonale eller regionale stevner (altsa de utenfor vår "krets") er aldersgrensen 12 uansett om det er kvalifiseringskrav eller ikke

Hvordan melde seg på et stevne?

Vi bruker nå appen Spond for påmelding og oversikt over  stevner. Om du er medlem i klubben og ikke har fått gruppe-koden våres så ta kontakt med en av våre trenere så hjelper de deg.

Klikk her for å bli videreført til Spond sin nettside

Idrettsforelder

Hvordan være en god idrettsforelder?

Som forelder er det viktig å være til stede og å stille opp for barna sine. Dette gjelder også innenfor idrett. Vi anbefaler alle foreldre å ta en titt på Olympiatoppen sine 9 anbefalinger om hvordan være en god idrettsforelder

Klikk her for å gå til Olympiatoppen sin nettside